Ostatné Západné Tatry

V časti Západných Tatier smerom na východ od Žiarskej  doliny nie je skialpinizmus povolený. Doliny v tejto oblasti sú pomerne dlhé a často ohrozované lavínami. Za dobrých podmienok sa tu však dá urobiť niekoľko pomerne pekných prechodov a zjazdov, no znova opakujeme – v rozpore s návštevným poriadkom.

Jamnická dolina – Volovec /2063 mnm/

Túra vedie najskôr popri ATC Račkova dolina, ďalej Úzkou dolinou po lesnej ceste, na križovatke dolín sa dáme doľava. Ďalej pomerne dlhou dolinou ku prvému väčšiemu stupáku, ktorým vystúpame nad pásmo lesa. Pokračujeme dolinou  doľava, ponad Jamnické plesá, ktoré obchádzame po pravej strane   a v závere strmo vystúpame do pomerne širokého Jamníckeho sedla /1908 mnm/. Ďalej pravým hrebeňom miernym stúpaním až na vrchol Volovca.  Zjazd vedieme po trase výstupu alebo širokým JV svahom ku plesám.

Upozornenie Akékoľvek túry v Jamnickej doline treba veľmi dobre zvážiť pre častý výskyt lavín, ktoré ohrozujú dolinu z ľavej strany,  najmä v pásme lesa. Žľaby z Baranca a Smreku /Repa, Maselná, Pusté, Smrek/ patria medzi veľmi lavinózne, nebezpečné, každoročne tu spadne niekoľko lavín priamo na výstupovú trasu.

Račkova dolina – Končistá /1994 mnm/  alebo Klin /2173 mnm/

Túra začína ako predchádzajúca, na križovatke dolín sa však dáme doprava a po lesnej ceste prídeme až k poľane Prostredné. Odtiaľ po lavínach zničenom lese  vystúpame až ku kolibe pod Klinom.  Od koliby ľavou dolinou a po prekonaní jedného výšvihu  sa ocitneme pri Račkových plesách. Od plies svah naberá na strmosti, no po nie príliš náročnom stúpaní sa ocitneme v Račkovom sedle. Doľava od sedla sa asi po 200 m ocitneme po miernom stúpaní na nevýraznom vrchole Končistá. Dole zlyžujeme J svahom až ku plesám.  Z Račkovho sedla doprava môžeme o niečo dlhším stúpaním výjsť aj na Klin. Z Klina buď JZ svahom /je tam aj pár nevýrazných žľabov alebo chvíľu po hrebeni na J a ďalej strmým centrálnym žľabom zlyžujeme ku kolibe. Na Klin sa dá vystúpiť aj po južnom rebre smerom od koliby na vrchol.

Upozornenie Račkova dolina je od poľany Prostredné ohrozovaná viacerými lavínovými žľabmi najmä z hrebeňa Otrhancov ale aj z Nižnej Bystrej. Preto návštevu tejto doliny odporúčame zvážiť  s ohľadom na lavínovú situáciu.

Bystrá dolina – Bystrá 2248 mnm/

Od parkoviska na Hrdove pokračujeme držiac sa žltej značky na tatranskú magistrálu, ďalej po žltej do doliny, ktorou vystúpame na širokú hornú plošinu /držte sa ľavej strany potoka, na jednom mieste – na konci pásma lesa, treba od potoka odbočiť doľava do svahu trochu viac – približne sa treba držať chodníka žltá značka/.Od hornej plošiny treba prudko vystúpať na pravý hrebeň. Svah je strmý, treba byť veľmi opatrný /lavíny/. Ďalej nenáročným hrebeňom výjdeme na vrchol Bystrej. Návrat je po trase zjazdu, alebo priamo z vrcholu je možné zlyžovať k Bystrým plesám. Tiež je možné z vrcholu  zlyžovať aj strmým Z svahom do Gáborovej doliny /náročné/ , no ďalej musíme pokračovať Račkovou dolinou. /obchádzka/

Podbanské – Grešovo – Veľká Kamenistá /2127 mnm/ – Pyšné sedlo /1792 mnm/– Bystrá  /2248 mnm/ – Bystrá dolina

Celodenná túra len pre trénovaných. Od parkoviska na Podbanskom sa vydáme doľava ku vlekom. Najskôr zjazdovkou, z ktorej asi v polovici odbočíme doprava na lesnú cestu. Po ceste vystúpame na veľké rúbanisko, po ktorom nahor  a neskôr riedkou horou výjdeme nad pásmo lesa. Vyšliapeme na hrebeň a ďalej po ňom /pozor na preveje/ nenáročným stúpaním výjdeme na Veľkú Kamenistú. Z tohto vrcholu lyžujeme doľava nie moc strmým svahom do Pyšného sedla. Zo sedla najskôr na lyžiach, vyššie väčšinou na mačkách po hrebeni, ktorý sa neskôr stáča doľava na J a ďalej úzkym hrebienkom vyjdeme na vrchol Bystrej. Zjazd je uvedený v predchádzajúcej túre.

Tichá dolina – sedlo Závory – Kôprová dolina

Jedná sa o veľmi dlhú, celodennú túru orientovanú najmä na dĺžku a šliapanie, zjazd je pomerne krátky, väčšinou sa šliape dolinami, čo môže byť pre niekoho dosť nudné. Doliny sú vhodné skôr na bežky.  Od parkoviska na Podbanskom sa vydáme po ceste, ktorá sa asi po 30 min. rozdvojuje. Odbočíme doľava a dlhou Tichou dolinou najskôr po ceste, neskôr, keď sa dolina stáča na V chodníkom výjdeme z pásma lesa. Tiahlym, no nie príliš strmým  stúpaním sa ocitneme v sedle Závory. Odporúčame odbočku doľava do Hladkého sedla, poprípade na Hladký štít, z ktorého sú nádherné výhľady na Poľské Tatry a dolinu Piatich Poľských stavov. Zo sedla Závory zlyžujeme dole Kobylou dolinou na polianku /orientačne náročné, veľa suchých stromov – možné vývraty/, od ktorej držiac sa približne letného chodníka zlyžujeme na cestu v Kôprovej doline. Ďalej veľmi miernym zjazdom, väčšinou sa treba posúvať dole dolinou až na Podbanské. Uvedenú trasu je možné absolvovať aj opačne.

Upozornenie: Prechod dolinami je ohrozovaný lavínami – pri výstupe Tichou dolinou je to z ľavej strany od Poľskej Tomanovej a najmä z veľmi lavinóznych žľabov z Červených vrchov. Kôprová dolina je zas ohrozovaná pri zjazde z pravej strany, zo žľabov od Liptovských kôp.